انتقاد رجبی‌دوانی از حضور بعضی مجریان روی آنتن تلویزیونی رمضان/ میدان‌دادن‌ به این افراد خیانت به آرمان‌های انقلاب هست- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همان‌طور که بسیاری از صاحب‌نظران و جامعه‌شناسان اعتقاد دارند فضای شهر رنگ‌وبوی رمضان ندارد، تلویزیون هم نتوانسته آن فضای معنویت را ازبرای مخاطب فراهم کند. برنامه‌های سحرگاهی، افطار، جنگ‌های شبانه و مجموعه تلویزیونی‌های تلویزیونی با تلاش دست‌اندرکاران و حمایت مدیران رسانه ملی روی آنتن رفته‌اند ولی مباحث پرشائبه، حضور مهمانان حاشیه‌ساز، مجموعه تلویزیونی‌های دور از موضوع رمضان و استفاده کردن از مجریان ناآشنا به اجرا خصوصاً درون این ایام، سبب شده تا به‌جای بهره بردن مخاطب از فضای معنوی این ماه مبارک، هر شب منتظر بازتاب یک حاشیه و کار غیرمربوط با رمضان درون فضای مجازی باشد.

برنامه‌های تقلیدی از شبکه‌های خارجی درون طراز انقلاب اسلامی نیست

محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی و مذهبی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: صداوسیما به‌سبب فراگیری درون تمام اقشار جامعه، درون حقیقت از گسترده‌ترین مخاطبین بهره می‌برد و طبیعتاً بیشترین تأثیرگذاری را هم دارد. هرچند برنامه‌های رادیو و تلویزیون به‌مناسبت‌های مختلف خصوصاً ماه مبارک رمضان دقیق، حساب‌شده و بر مبنای اهداف الهی و انقلابی تعریف شده باشد می‌تواند صداوسیما را درون همان طرازی که امام(ره) بیان فرمودند قرار بدهد؛ به این معنی دانشگاه باشد. ولی متأسفانه صداوسیما با آن نقطه مطلوب‌ فاصله قابل‌توجهی دارد. به‌رغم حضور مدیران مؤمن و انقلابی درون سال‌های گذشته، ولی به‌نظر می‌رسد بدون برنامه‌ریزی دقیق و با هدف جذب مخاطب بیشتر به‌تقلید از شبکه‌های خارجی، برنامه‌هایی ساخته و روی آنتن می‌رود که درون طراز انقلاب اسلامی و اهداف انقلاب نیست.

وی با ابراز اینکه “صداوسیمای ما باید کاملاً متفاوت از تلویزیون‌های سایر کشورها باشد”، تصریح کرد:  درصورتیکه برنامه مناسبتی و حتی غیرمناسبتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌سازد باید کاملاً متفاوت با رادیو و تلویزیون‌های سایر کشورها حتی کشورهای مثلاً اسلامی دیگر باشد چون ما انقلابی کردیم که این انقلاب فرهنگی هست؛ این انقلاب ادعای ساختن تمدن نوین اسلامی را دارد. لذا باید تمام برنامه‌های صداوسیما حتی کلیپ‌هایی که نمایش می‌دهد دارای هدف باشد، نه صرفاً پُرکردن وقت مردم و سرگرم کردن آن‌ها! درون این صورت دیگر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیست.

رنگ پرچم آمریکا عوض می‌شود ولی فرهنگ آمریکایی تبلیغ می‌شود

رجبی‌دوانی با بیان اینکه صداوسیما درون دوران روزمرگی، فکر می‌کند با حذف صحنه‌های مستهجن، فرهنگ آمریکایی تبلیغ نمی‌شود، افزود: متأسفانه درون حال حاضر، صداوسیما به این روزمرگی افتاده و کلیپ‌های آمریکایی با همان فرهنگ پلید غربی را با حذف صحنه‌های مستهجن نشان می‌دهند، فکر می‌کنند که دیگر مشکلی ندارد یا مثلاً درون جریان پخش کلیپ آمریکایی، رنگ پرچم منحوس آمریکا را تغییر می‌دهند تا مثلاً مخاطب متوجه نشود پرچم آمریکاست، ولی همگان می‌دانند این کلیپ، آمریکایی هست، حال اینکه زمانی این کلیپ را به‌نمایش می‌گذارند درون حقیقت، فرهنگ آمریکایی تبلیغ می‌شود.

نظارت لُجنه‌ای از نخبگان بر صداوسیما

این استاد دانشگاه تأکید کرد: درون عرصه ساخت برنامه‌های مناسبتی و مسابقات تلویزیونی، تقلید از برنامه‌های خارجی وجود دارد. به‌نظر من یک سِیر قهقرایی را صداوسیما درون پیش گرفته هست. جا دارد درون این راستا فراتر از مسئولان صداوسیما، لُجنه‌ای از نخبگان حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ازبرای نظارت بر برنامه‌های صداوسیما و خط‌دهی به آن‌ها تشکیل بشود، به چه دلیل که این مسئله مربوط به ساختار و اداره صداوسیما نیست! بلکه ارتباط با فکر و فرهنگ ۸۰ میلیون ایرانی دارد؛ لذا نباید درون محدوده مدیران قسمت‌هایی از صداوسیما ازبرای ۸۰ میلیون جمعیت تصمیم‌گیری بشود.

بعضی درون رمضان روی آنتن، مخاطب را فریب می‌دهند

وی با اشاره به حضور بعضی از مهمانان حاشیه‌ساز روی آنتن تلویزیون، خاطرنشان کرد: درصورتیکه می‌بینیم که بعضی از این برنامه‌ها یا فاقد تأثیرگذاری هست، بعضاً تأثیر منفی دارد یا گاهی اوقات به‌خصوص درون این برنامه‌های مناسبتی خصوصاً درون ماه مبارک رمضان، افرادی که دعوت می‌شوند صداوسیما را فریب می‌دهند مثل آن زوج متجاهر به فسق درون یکی از این برنامه‌ها آمده بودند با فریبکاری خود را طور دیگری نشان دادند و پس تصویر‌های فسق‌آلود خود را درون شبکه مجازی هم پخش کردند.

 

یک رویه بی‌حساب‌وکتابی بر حضور مجریان تلویزیونی حاکم هست

رجبی‌دوانی درون جواب به این سؤال که به چه دلیل آن‌قدر بی‌حساب‌وکتاب مجری به تلویزیون می‌آید خصوصاً این‌که بعضی‌ از آن‌ها با مناسبت‌هایی چون رمضان سنخیت ندارند، تصریح کرد: بسیاری اعتقاد دارند این روزها تلویزیون ازبرای استفاده کردن از مجری، یک رویه بی‌حساب‌وکتابی دارد؛ این انتقاد به‌شدت بر صداوسیما وارد هست، به چه دلیل که به‌واسطه این نوع رفتارها‌ و برخوردهای غیرحرفه‌ای، بعضی از مجریان باسابقه مذهبی و انقلابی کنار گذاشته شدند و بازیگران سینمایی را به‌عنوان مجری آوردند. بعضاً این‌ها نه رنگ‌وروی انقلابی دارند و نه مذهبی!

 به چه دلیل بازیگری که مفتخر به سگ‌گیم هست مجری رمضان می‌شود؟

وی اضافه کرد: صرف اینکه برنامه را با یک “به نام خدایی” شروع کنند ظاهراً ازبرای صداوسیما کافی هست و این‌که محتوا چیست، چه‌کسانی هستند و از طریق صداوسیما این افراد چه به خرد جامعه می‌دهند ظاهراً با اهمیت نیست، کما اینکه یکی از این بازیگران سینما که با وقاحت درون فضای مجازی به سگ‌گیم خودش اعتراف و افتخار کرده مجری یک برنامه مناسبتی ماه رمضان می‌شود که این اتفاق، فاجعه هست. به‌طور کلی تا زمانی که فضای سینمای ما پاک و سینماگران ما درون طراز انقلاب اسلامی نباشند، به‌نظرمن یک چنین میدان دادن‌هایی به بعضی از بازیگران سینما، خیانت به آرمان‌های انقلاب و خلاف انتظاری هست که امام(ره) و رهبر معظم انقلاب از صداوسیما داشته‌ و دارند.

صداوسیما باید دانشگاه انقلاب باشد

پژوهشگر مسائل دینی و مذهبی با ابراز اینکه صداوسیما می‌تواند از فرصت‌های معنوی کشور بهره ببرد، تأکید کرد: من شنیدم که مثلاً یک انیمیشن تام و جری که آمریکایی‌ها می‌سازند و درون کل دنیا از جمله کشور ما خواهان بسیاری نه‌تنها میان کودکان و نوجوانان، بلکه بزرگترها هم دارد یک گروه روانشناس و جامعه‌شناس برجسته بر مسیر تولید و ساخت آن نظارت دارند و به محتوای آن خط می‌دهند. اینجا نشان می‌دهد که دشمن ما ازبرای ساخت یک کارتون این‌چنین مسیر اندیشه‌ای را درون دستور کار خود قرار می‌دهد، حال اینکه ازبرای صداوسیما که می‌خواهد دانشگاه انقلاب باشد با این معضلات زیادی که درون جامعه داریم مشکل ازدواج، مشکل اشتغال و به‌خصوص با توجه به ایام مقدس و محترمی که ماه مبارک رمضان، مردم خواه ناخواه روی به معنویت می‌آورند صداوسیما می‌تواند به‌راحتی درون این جهت، تولید فرهنگ کند.

صداوسیما باید مروج فرهنگ انقلاب،‌ اسلام و ایران باشد نه فرهنگ نامتجانس!

وی تصریح کرد: الآن معضل بزرگ نقدینگی عظیمی داریم به‌جای اینکه یک فرصت ازبرای کشور باشد تبدیل به یک تهدید بزرگ اقتصادی شده که خیلی از مردم به‌خاطر این رابطه ها ناسالم درون مسائل اقتصادی، نقدینگی‌هایی دارند، لذا درون قضیه ارز و طلا، خودش را نشان می‌دهد که چگونه به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. درصورتیکه صداوسیما با بهره‌گیری از کارشناسان برجسته و دغدغه‌مند انقلابی درون عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌آمد برنامه‌ها را هدفمند شکل می‌داد حتی کلیپ‌هایی که ساخته می‌شود بعضی موارد راجع به ازدواج مطرح می‌کنند یا کلیپ‌هایی هم که داخلی ساخته می‌شوند با فرهنگ انقلابی، اسلامی و ایرانی اصیل ما ناسازگار هست، به این معنی درون حقیقت به‌جای ایجاد و ترویج فرهنگ انقلابی، اسلامی و ایرانی، یک فرهنگ نامتجانسی به‌خورد جامعه داده می‌شود.

صداوسیما باید دانشگاهی درون برابر تهاجم فرهنگی گسترده دشمن باشد

رجبی‌دوانی با تذکر اینکه صداوسیما باید دانشگاهی بشود درون برابر تهاجم فرهنگی گسترده دشمن و ملت را واکسینه کند، اضافه کرد: عدم موفیقت صداوسیما درون برنامه‌سازی‌های مختلف به این مسئله برمی‌گردد البته از یک سمت هم می‌دانیم که بعضی موارد را به‌خصوص درون عرصه سیاسی و اقتصادی به‌ویژه درون دولت فعلی صداوسیما درون فشار انجام می‌دهد، به چه دلیل که درصورتیکه خواسته‌های دولت را عملی نکند بودجه‌اش را نمی‌دهند، صداوسیما از این حیث دچار مشکل هست. با این اوصاف اعتقاد دارم با بهره‌گیری از افراد خبره و صاحب‌نظر درون عرصه‌های مختلف، صداوسیما می‌تواند برنامه‌هایش را هدفمند اجرا کند؛ هم درون رساندن پیام و محتوای تأثیرگذار موفق می‌شود، هم وقت آزاد افراد را پُر می‌کند و هم دانشگاهی می‌شود درون برابر تهاجم فرهنگی گسترده دشمن و شبیخون‌های فرهنگی و ملت را واکسینه می‌کند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *