باز هم اجرای آثار آقای دبیر توسط گروه‌های خارجی / جشنواره درون مسیر اهداف شخصی؟- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ آنسامبل آتلاس از کشور دانمارک درون تالار وحدت به صحنه رفت تا دومین اجرای قسمت میان‌المللِ جشنواره سی‌وچهارم موسیقی فجر هم برگزار شود.

نکته‌ای جالب و البته عجیب درون برگزاری این کنسرت، اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. این نکته از این نظر جالب هست که آنسامبلی از کشور دانمارک به ایران می‌آید و آثاری از آهنگسازان ایرانی اجرا می‌کند و از این منظر عجیب هست که آثار انتخابی توسط این آنسامبل، جملگی متعلق به مسئولان جشنواره یا نزدیکانشان هستند.

 

«تریو بادی چوبی اپوس ۲۴ » اثر شاهین فرهت نخستین قطعه‌ای بود که درون این برنامه اجرا شد و ازبرای اجرای آن نوازندگان سازهای ابوا، فاگوت و فلوت به صحنه آمدند. شاهین فرهت دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر هست.

«افسوس ازبرای کوئینتت» اثر امیر مهیار تفرشی‌پور یکی دیگر از قطعه‌هایی بود که درون قسمت نخست این برنامه اجرا شد. تفرشی پور از عوامل تصمیم‌گیرنده درون سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر هست.

یکی دیگر از قطعه‌های این کنسرت «تریو بادی چوبی، شماره۱ » اثر هرمز فرهت بود. سازهای ابوا، کلارینت و فاگوت به اجرای این اثر پرداختند.
جالب هست بدانید که هرمز فرهت پسرعموی شاهین فرهت دبیر سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر هست.

درون نخستین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم، گروه اَمَئل از کشور اسلوونی درون رپرتوارش یکی از ساخته‌های شاهین فرهت را اجرا کرد.

تمام این نکات تا به این جای جشنواره نشان می‌دهد که سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، جایی ازبرای ارائه آثار دبیر این جشنواره آن هم از سوی مهمترین گروه‌های حاضر درون جشنواره هست. به هر حال هر گروه خارجی که به ایران می‌آید، خرج‌های گزافی بر پیکره‌ی بیت‌المال وارد می‌کند. پرسشی ساده درون اینجا مطرح می‌شود که به چه دلیل باید این گروه‌ها آثارِ دبیر جشنواره و پسرعمویش و یا آثار تفرشی‌پور که از تصمیم‌گیرندگان جشنواره هست را اجرا کنند.

آنسامبل آتلاس “کوئینتت بادی، اپوس ۴۳ ” اثر کارل نیلسن را هم اجرا کرد.

نیلسن آهنگسازی هست که ۱۰۰ سال پیش به اصفهان مسافرت کرده و درون این مسافرت قطعه‌ای ساخته که ایده آن را از میدان نقش جهان اصفهان گرفته هست.

درون واقع “کوئینتت بادی، اپوس ۴۳ ” نگاه یک آهنگساز دانمارکی به ایران و البته یک اثر تاریخی درون اصفهان هست. بی‌شک اجرای چنین قطعه‌ای درون جشنواره موسیقی فجر ازبرای مخاطبان ایرانی بسیار جذاب‌تر از اجرای آثارِ دبیر جشنواره موسیقی فجر هست.

اجرای قطعه‌ای از فرانسیس پولانک یکی دیگر از قسمت‌های کنسرتِ گروه دانمارکی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *