تلویزیون را نصیحت نکنید به داد “سینما” و “نمایش خانگی” برسید!- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هر چند وقت یک دفعه فضایی ایجاد می‌شود که به چه دلیل تیزر فلان کلیپ را تلویزیون پخش نمی‌کند، یا کمتر پخش شده و یا تصویر فلان بازیگر درون آن کلیپ سینمایی به نمایش تلویزیونی درنیامده هست؟ این شائبه‌هایی هست که مطرح می‌شود چه عامدانه و چه از روی ابهام؛ فیلمسازان معتقدند تلویزیون باید به کمک و حمایت از سینما بیاید ولی از طرفی مدیران صداوسیما با انتقاد از محتوای بعضی کلیپ‌ها از پخش تیزر تبلیغاتی این آثار سر باز زده‌اند.

ولی با همه این انتقادات که عمدتاً دغدغه بسیاری از سینماگران کاربلد و جامعه علاقه‌مند به فرهنگ بوده که به چه دلیل آثار سینمایی رو به ابتذال می‌مسیر و کمتر کلیپِ تجاری با محتوا به جایگاه پرفروش بودن دست پیدا می‌کند. به چه دلیل که با پیگیری‌ از اداره کل بازرگانی رسانه‌ملی متوجه شدیم آن‌ها تیزرهای تبلیغاتی کالاهای فرهنگی با محتوای ارزشی و دینی شامل کتاب و کلیپ‌های حوزه دفاع‌مقدس، انقلاب، خانواده، کودک و… گروه دوم شامل سایر تولیدات محتوایی کتاب و کلیپ از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار هست.

تیزرهای این آثار درون دو گروه اول و دوم با تخفیف های ۹۵ و ۹۸ درصد امکان تبلیغ از شبکه‌های مختلف سیما را دارند؛ ولی وقت پخش این تیزرها براساس ظرفیت‌های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی انتخاب می‌شود. البته ناگفته نماند که ازبرای تیزر کلیپ‌های سینمایی که روی پرده می‌رود پیش از اکران یک وقت معلوم شده صاحبان اثر تیزرهای خودشان را به رسانه‌ملی برسانند و ازبرای حمایت از آثار بدون دریافت خرج و بعضاً تخفیف ویژه، این آثار را روی آنتن می‌برند. این کار درون جهت حمایت صداوسیما از آثار سینمایی انجام می‌شود. ولی درون عین‌حال تهیه‌کننده یا پخش‌کننده کلیپ هم تعهد می‌دهند آگهی‌های تبلیغاتی کلیپ از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشود.

البته این اطلاعات درون پایگاه‌ اطلاع‌رسانی بازرگانی سازمان صداوسیما هم موجود هست. صاحبان آثار سینمایی هم باید بدانند چارچوب تلویزیون هم قواعد خاص خودش را دارد و شورای تحقیق تیزرها حتماً تیزرها را منطبق بر سیاست‌های تلویزیون روی آنتن می‌برد. شاید درون این راستا بازیگری درون تلویزیون ممنوع‌التصویر باشد حتماً از جریان تیزر نام و چهره‌اش حذف می‌شود و حتماً ناهنجاری‌های فرهنگی که متأسفانه درون بعضی از آثار سینمایی امروز موجود هست مدنظر قرار می‌گیرد و البته وقت موردنظر رساندن تیزرهای تبلیغاتی آثار سینمایی هم با اهمیت هست. چند وقت قبل از وقت اکران، یک کلیپ باید تیزر خود را به مراجع ذیربط درون رسانه‌ملی تحویل بدهند و پس از بازبینی و تحقیق درون شورای سیاستگذاری درون نوبت پخش تلویزیونی قرار می‌گیرد. احساس می‌شود بعضی از آثار این فرآیند را نمی‌گذرانند و یا به چارچوب‌ها و سیاستگذاری‌های صداوسیما درون جهت پخش تیزرهای تبلیغاتی کلیپ‌های سینمایی توجه نمی‌کنند که یا دیر به دیر، یا محدود و یا به طور کامل روی آنتن نمی‌مسیر!

این توضیح و فرآیند داده شد تا شاید پاسخی به شائبه‌های این روزهای بعضی از رسانه‌ها و توئیت‌گیم‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باشد. شاید بعضی از مدیران سینمایی علی الخصوص شخص ابراهیم داروغه‌زاده نظارت بر سینما که فاجعه‌های زیادی از جمله «رحمان ۱۴۰۰» را به تازگی پشت سر گذاشت و مسائل حاشیه‌ای اکران، مافیای اکران و پس این روزها «دختر شیطان» را پیش رو دارد. درون قسمت شبکه نمایش خانگی هم شاهد حواشی، چالش و نقصان‌های فراوانی هستیم.

از جنسِ مجموعه تلویزیونی‌هایی همچون «رقص روی شیشه» که فارغ از محتوا، با تبلیغات دانه‌درشت، فضاسازی کردند تا مردم به خاطر دیدن فلان بازیگر این مجموعه تلویزیونی، پای تماشای «رقص روی شیشه» بنشینند و درون عینِ ندیدن یک کلیپ درست با محتوای مناسب، چالش‌ها و دعواهای بازیگر، تهیه‌کننده را شاهد باشند. از سمت دیگر همین اتفاق درون مجموعه تلویزیونی «نهنگ آبی» هم می‌افتد و درمورد مجموعه تلویزیونی «ممنوعه» هم که حرف و حدیث بسیار هست. درون این چند روز هم که افتضاح درون مجموعه تلویزیونی «احضار» کار را به ممنوع‌الکاری رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه تلویزیونی کشاند.

غرض از این مرور بر حاشیه‌ها و چالش‌ها این هست که بعضی از مدیران ما همچون معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باید به این امور رسیدگی مجدانه‌ای داشته باشد و کار تلویزیون را به مدیران مربوطه‌اش بسپارد. ایشان توئیت‌گیم را هم باید به سمت و سوی مشکلات سینما ببرند. درون شرایط بی‌عدالتی اکران و نارضایتی تهیه‌کنندگان سینما از اختصاص سانس‌ها، چه نیازی هست که شما از رامبد جوان و مسئله رفتن کانادای وی و همسرش حمایت کنید؟ یا به نصیحت تلویزیون بپردازید که ازبرای جلوگیری از تبلیغ کلیپ‌های سینمایی درون شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان کلیپ‌های سینمایی را معرفی کنید!

امیدواریم هرچه زودتر این کش و قوس‌ها درون سینما و تلویزیون به یک هدف واحد به این معنی اعتلای فرهنگ و هنر ختم شود البته با حضور بعضی از این مدیران که دغدغه اصلی‌شان فالوور، داغ شدن فضای مجازی و دقیقه به دقیقه اظهار فضلی درون صفحه مجازی خودشان، هست خیلی دشوار بتوان به این سرمنزل رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *