رجبی دوانی: ادله‌ای ازبرای شهادت حضرت زینب(س)/ بانویی که علم و معرفتش، اکتسابی نبود- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،  محمدحسین رجبی‌دوانی پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام درون نخستین نماز جمعه سال ۹۸ درون تهران به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌‌ها، پیرامون «شخصیت حضرت زینت سلام‌الله علیها» ازبرای نمازگزاران سخنرانی کرد.

پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام گفت: واژه شهادت را ازبرای رحلت حضرت زینب (س) بکار بردم ازبرای اینکه معتقدم حضرت، به شهادت رسیده هست چراکه ایشان درون قیام سید‌الشهدا(ع) پا به پای امام معصوم (ع) درون نهضت عاشورا بود و مصائبی را دید که برادر بزرگوارش مشاهده نکرد. بنابراین زمانی یک سال و نیم پس از عاشورا رحلت می‌کند، درون حقیقت به شهادت رسیده هست و مرگ طبیعی به هیچ وجه ازبرای حضرت متصور نیست.

رجبی دوانی افزود: حضرت زینب(س) توفیق داشت تا محضر ۷ معصوم را درک کند. از این جهت شاید می‌توان  وی را شخصیتی بی‌نظیر درون تاریخ اسلام معرفی کرد. امّا با همه اوصافی که درون نَسب حضرت وجود دارد که بالاترین آن این هست که وی مولود بهترین زوج عالم هست امّا شخصیت حضرت زینب(س) منحصر به این مساله نیست و به قول امام باقر(ع) که فرمودند: ” علم و معرفتی که حضرت یافته، اکتسابی نیست.”. این روایت را امام سجاد(ع) تکمیل می‌کندکه “أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة”. از این سخن درون می‌یابیم که حضرت زینب(س)، دارای علم لدنّی بوده هست.

رجبی‌دوانی با بیان اینکه شخصیت این بانوی بزرگوار درون دفاع از حرم ولایت متجلّی شده هست، تصریح کرد: آن حضرت درون قضیه رحلت رسول خدا(س) و ماجرای سقیفه پا به پای مادرش حضرت زهرا(س) حرکت می‌کند و خطبه معروف به فدکیه که هیچ ربطی به موضوع فدک ندارد، را ازبرای مردم روایت و بازگو می‌کند. نکته دیگری که می‌توان شخصیت این بانو را ذوب درون ولایت دانست زمانی هست که امیرالمومنین (ع) پس از ۲۵ سال به خلافت می‌رسد و مجبور می‌شود ازبرای از میان بردن فتنه‌های مشرکان به کوفه رهسپار شود، آنگاه هست که حضرت زینب (س) دوشادوش امامش به کوفه می‌رود.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) درون ۴ سال اقامت امام علی(ع) درون کوفه، کنار پدرش می‌ماند و پس از شهادت پدرش، با امام حسن(ع) همراهی می‌کند تا جاییکه زمانی امام مجتبی(ع) مجبور به مصالحه  و ترک کوفه می‌شود، به همراه برادرش به مدینه بازمی‌گردد. درون قیام سید‌الشهدا(ع) نیز پا به پای برادرش حرکت می‌کند و نه اینکه تنها علاقه‌اش به امام حسین(ع) سبب اخذ این تصمیم شده هست که طرح این مساله دور از شان حضرت هست بلکه زمانی احساس می‌کند، امامش درون خطر هست، زندگی را رها می‌کند و با امام زمانش همراه می‌شود چراکه با اهمیت‌ترین رکن اسلام، ولایت هست.

پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام درون توصیف شخصیت حضرت زینب(س) گفت: زمانی کاروان امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت می‌کند، با اینکه حضرت رباب(س) همسر سید‌الشهدا(س) همراه کاروان هست، ولی مدیریت خاندان به حضرت زینب(س) سپرده می‌شود و امام حسین (ع) تا لحظه شهادتش، تنها حضرت را خطاب قرار می‌دهند. حتی زمانیکه فرزند شیرخواره خود را به آغوش می‌طلبد، وی را از حضرت زینب(س) طلب می‌کند.

وی اضافه کرد: آن حضرت، بانویی هست که زمانی حضرت علی اکبر(ع) درون میدان به شهادت رسید، ازبرای التیام داغ برادرش به میدان رفت و ناله سرداد تا جاییکه برادرش وی را به آغوش گرفت و به خیمه‌ها بازگرداند. وی بانویی هست که زمانی فرزندانش به میدان می مسیر، از خیمه بیرون نمی‌آید تا برادرش شرمنده وی نشود و زمانیکه امام حسین(ع) به شهادت می‌رسد، تازه ماموریت حضرت زینب(س) شروع می‌شود.

رجبی‌دوانی بیان اینکه حضرت زینب(س) وظیفه مراقبت از امام زمانش را درون واقعه کربلا برعهده دارد، گفت: به جرات می‌توان گفت درصورتیکه حضرت زینب(س) درون واقعه کربلا نبود، امام زین‌العابدین(ع) به شهادت می‌رسید. اول، زمانی بود که شمر به خیمه‌ها هجوم کرد و زمانی حال بیمار امام را دید، تصمیم گرفت تا حضرت به قتل برساند امّا حضرت زینب(س) مانع این کار شد. دوم زمانی بود که حضرت درون کاخ عمربن سعد به خطبه‌خوانی پرداخت و خشم عمر را برانگیخت و آنجا دوباره حضرت زینب(س) به کمک امام زمانش آمد و وی را از فتل نجات داد. درون بحران‌های دیگری نیز حضرت به کمک امامش آمد و وظیفه انتقال پیام عاشورا را به عهده گرفت و چه خوب گفتند که “کربلا، درون کربلا می‌ماند درصورتیکه زینب(س) نبود”.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *