زندانی‌ها، ادامه تلاش یک کارگردان ازبرای نجات جامعه- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

خبرگزاری تسنیم-مسعود نفری

مسعود ده‌­نمکی از آن دسته کلیپ­سازانی هست که صرفاً ازبرای بیان مواضع و اعتقادات خود به سراغ سینما آمده و سینما را بستر مناسبی ازبرای این امر یافته هست. سینمای وی به شدت کارکرد تنظیری دارد و این کارکرد نشات گرفته از شخصیت وی هست. ده­‌نمکی اساساً اهل سکوت نبوده و همیشه معضلات و انحرافات جامعه را با صدای بلند فریاد زده هست. زمانی درون قالب مطبوعات، زمانی درون قالب سینمای مستند و اکنون درون قالب آثار سینمایی. جای نیش و کنایه وی بر پیکر مدیران فرهنگی دهه هفتاد که حاصل فعالیت مطبوعاتی وی درون یالثارات، شلمچه، جبهه و … هست هم اکنون که هم اکنون هست درد می­‌کند.

زبان سرخ و صریح ده­‌نمکی میراثی هست که وی پس از مطبوعات درون بستر مستند­سازی، بسیار بلندتر و عیان­تر دنبال نمود؛ فریادی که نشات گرفته از غیرت به جوش آمده­ وی و گوش سنگین و ناشنوای مسئولین وقت بود. وی درون ارتباط با مستند فقر و فحشا چنین می­گوید: «من درون این کلیپ «فحشا» را به عنوان معلول مدنظر قرار دادم که دلیل‌های فراوانی مثل فقر دارد. فحشا ناشی از بی‌عدالتی، ترویج فرهنگ مصرف‌زدگی، الگوی غلط توسعه و فاصله طبقاتی درون جامعه می‌باشد.»

مردمی بودن سوژها و زبان روان و همه­فهم ده­نمکی از ویژگی­های منحصر به فرد اوست. به نحوی که آثارش با توده­ مردم ارتباط برقرار کرده و مخاطبانی را به پای تماشای آثار خود می‌­کشاند که شاید اساساً تعلق و ارتباطی با سینما نداشته باشند. وی بر روی دغدغه‌­هایی دست می­گذارد که از جنس دغدغه­‌های توده­ مردم هست. شاید رمز پر بینندگی آثارش را بتوان همین موضوع دانست.

نگاه انتقادی و پرداختن به زوایای کمتر دیده شده از جنگ ازبرای نخستین دفعه بر پرده سینما توانست منجر به سونامی آشتی مردم با سینما ازبرای نخستین دفعه پس از انقلاب شود. اخراجی­ها پدیده‌­ای بود که مردم را واداشت ازبرای تماشایش ساعت­ها درون صف انتظار خرید بلیط بمانند و پای افرادی را به سینما باز کرد که شاید قبل از آن هرگز به سینما نرفته بودند.

همین استقبال گرم و پرشور مردم از کلیپ­های وی بود که موجب بایکوت شدن وی از جانب سایر اهلی سینما شد. رشکی که از جانب  اهالی سینما نسبت به آثار پرفروش و پر مخاطب ده­نمکی برده ­شد درون مواقعی منجر به بد اخلاقی­ها و رفتارهای غیر حرفه­ایی نیز ­گردید. قاچاق کلیپ بر روی پرده و درون حال اکران، تخریب و انتقادات تکنیکال و فنی به کلیپ­های وی و …. را شاید بتوان نتیجه همین حسادت­ها دانست.

ده نمکی تجربیات موفق خود درون سینما را درون تلویزیون نیز مجددا تکرار نمود. استقبال چشمگیر از مجموعه تلویزیونی­ دارا و ندار درون سال ۸۸ شاهدی هست بر این مثال. نمایش فقر و فاصله­ طبقاتی درون قالب مجموعه تلویزیونی تلویزیونی توانست دفعه دیگر درد فراگیر جامعه را به تصویر بکشد و بالطبع مخاطبان زیادی را به همراه داشته باشد.

ریاکاری و تزویرِ افراد ظاهر الصلاح مقوله‌­ای هست که همواره مورد اعتراض و سوژه­ بسیاری از کاراکتر­های سینمای ده‌­نمکی هست. وی درون آثارش همیشه تلاش درون به تصویر کشیدن این رباعی از خیام هست:

شیخی به زنی فاحشه گفتا: مستی        هر لحظه به دام دگری پابستی

گفتا؛ شیخا، هر آن‌چه گویی هستم      آیا تو چنان‌که می‌نمایی هستی؟

مد نظر قرار دادن این دغدغه درون آثار بعدی ده­‌نمکی بسیار پر رنگ‌­تر می­‌شود. کلیپ سینمایی رسوایی۱ تلاشی هست ازبرای به تصویر کشیدن همین نکته­ اخلاقی که آن هم مورد پسند مخاطب واقع می­شود.

بیان این دغدغه­‌های نشات گرفته از مبانی دینی درون کلیپ رسوایی۲ بسیار جدی­‌تر مطرح شده و این‌­دفعه همه را مورد خطاب  قرار می­دهد به چه دلیل که نتیجه­ بسیاری از انحرافات دامن­گیر تمام جامعه می شود، از مسئولین گرفته تا مردم. نمایش شرایط آخرالزمانی درون شهر تهران ازبرای نخستین دفعه بر روی پرده­ سینما شاید جدی‌­ترین تذکری باشد که تاکنون کسی جرات نمایش آن را داشته هست.

هدایت هاشمی، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد و.. عوامل جدیدی هستند که ازبرای نخستین دفعه به تیم ده­‌نمکی افزوده شدند. ده‌­نمکی این­دفعه ازبرای بیان مضمون خود از بازیگرانی غیر از بازیگران همیشگی کلیپ‌­هایش بهره برده و شاید همین اتفاق وجه تمایز عمده­ این اثر با آثار گذشته­ وی باشد، تجربه­ ای که درصورت موفقیت می‌­تواند ادامه داشته باشد.

حمایت سازمان اوج درون قالب سرمایه­‌گذار درون این اثر از جمله مواردی هست که­ می­تواند دلیل مورد توجه قرار گرفتن پرداخت به این موضوع شود. سازمان اوج کارنامه­ بسیار روشن و درخشنده­ ای درون حمایت از تولیدات سینمایی دارد. این سازمان ازبرای حمایت از آثار سینمایی بسیار با وسواس و دقت نظر عمل می­کند و همین موضوع هم سبب بالا بودن سطح کیفی آثار مورد حمایت این سازمان هست. قرار گرفتن کلیپ زندانی­ها درون کنار سایر تولیدات سازمان اوج از عمده دلایلی هست که مخاطب را مجاب به تماشای این اثر می­کند.

درون مورد اثر زندانی ها فارغ از بحث تربیتی و یا به عبارتی تحول اشخاص که معمولا درون اثرهای ده نمکی ظهور و بروز ویژه ای دارد و درون این کلیپ نیز با استفاده کردن از فضای طنز به آن می پردازد، ورود وی به موضوع مهدویت درون این عصر ولنگاری فرهنگی و وضعیت بی سامان سینما گام مهمی محسوب می شود. چراکه با گذشت چهل سال از انقلاب، دست هنرمندان جمهوری اسلامی درون این زمینه خالی هست و عملا دستاوردی درون این میان موجود نمی باشد. حال آنکه سینمای هالیوود خلاء پرداخت به مهمترین موضوع عصر حاضر را با سیاست ها و اهداف مد نظر خود جبران نموده و جمهوری اسلامی که داعیه بستر سازی امر ظهور دارد با ابراز تاسف فاقد هر شکل فیلمی درون این زمینه ازبرای ارائه و عرض اندام درون سطح جهانی و حتی درون سطح ملی هست. شاید بتوان این ادعا را به درستی مطرح نمود که درون صورت بهره گیری از هنر سینما ازبرای ارائه صحیحی از وقایع آخر الزمان و پدیده ظهور، سینمای هالیوود  فضایی ازبرای عرض اندام درون این زمینه و تا این سطح درون اختیار نداشت و بلکه فرایند صدور انقلاب نیز با سرعت بیشتری انجام شده و خرج های آن بسیار کمتر از حد فعلی بود. اثر زندانیها را با این رویکرد می توان به عنوان اقدامی درون این زمینه قلمداد نمود و از این حیث شایسته تقدیر قلمداد نمود؛ همچنین نکته بارز دیگری که درون این کلیپ قابل چشم پوشی نیست استفاده کردن از فضای طنز و کمدی آن هست که مانند سایر کلیپ های اکران شده درون وقت کنونی سخیف و وقیح نیست به چه دلیل که درون آن ها شأنیتی که باید ازبرای مخاطب و مردم با اصالت ایران اسلامی و همچنین خود عوامل فیلمساز مد نظر باشد رعایت نمی شود. لذا امید هست که کلیپ زندانی ها به عنوان مطلعی ازبرای ورود فیلمسازان به عرصه های مهمتر و جدی تر و عبور از وضعیت فعلی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *