سرمایه‌گذاری پول سایت‌های شرط‌بندی درون سینمای انگلستان- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرگزاری تسنیم، نشست «سیاست‌گذاری سینمایی درون عصر جهانی شدن» از مجموعه نشست‌های دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره جهانی کلیپ فجر و مراسم رونمایی از کتاب «دولت ها چگونه به سینما کمک می‌کنند؟» صبح امروز دوشنبه ۲ اردیبهشت با حضور جان هیل پژوهشگر سینما و استاد دپارتمان هنرهای رسانه درون رویال هالووی و ماریکه دوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» درون دانشگاه اوترخت هلند درون دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

درون ابتدای این نشست اسفندیاری با بیان اینکه هم اکنون درون سیاست‌گذاری سینمایی منبع ها آکادمیک وجود ندارد، گفت: امروز اینجا شاهد دو اتفاق با اهمیت هستیم، یکی رونمایی از جدیدترین کتاب درون حوزه سینما و دیگری حضور دو تن از استادان میان‌المللی این حوزه هست.

وی ادامه داد: بدون اغراق پروفسور جان هیل درون حوزه سیاست‌گذاری سینمایی درون دنیا جزو یکی از سه نفر برتر هست. ایشان کتاب‌های متعددی را درون حوزه سینمای بریتانیا دارند و درون سال‌های گذشته هم درون دانشگاه‌های بریتانیا به تدریس می‌پردازند. جان هیل درون حوزه تلویزیون پژوهش‌ها و آثار متعددی دارد و همچنین درون حوزه تلویزیون و سینما هم دارای تخصص‌هایی هست. به طور کل از ایشان ازبرای حضور درون این نشست تشکر می‌کنیم.

مهمان دوم ما ماریکه دِوالک هست که وی هم مطالعات زیادی درمورد جشنواره‌های سینمایی انجام داده هست و از ایشان هم بابت حضور درون این نشست تشکر می‌کنیم.

اسفندیاری از جان هیل دعوت کرد تا به عنوان سخنران اول مراسم سخنان خود را شروع کند.

جان هیل درون ابتدای این نشست بیان کرد: از اینکه مرا به این مراسم دعوت کردید متشکرم. امروز کار سختی درون پیش دارم به این دلیل که با وجود علاقه زیاد من به حوزه سیاست‌گذاری درون سینما ولی فکر می‌کنم اینکه مخاطبان به این حوزه علاقه‌مند باشند چالش سختی هست که امروز درون پیش دارم.

وی افزود: من فکر می‌کنم توسط آقای اسفندیاری مختصر معرفی شدم ولی باز هم توضیحاتی را درمورد خودم بیان می‌کنم. من درون دانشگاه لندن استاد رسانه هستم و به طور مستقیم درون سیاست‌گذاری‌های سینما حضور دارم. عضو هیات مدیره سینمای بریتانیا هستم و درون ایرلند هم درون شورای سینمایی ایرلند شمالی حضور مستقیم داشتم. یک جشنواره هم خودم تاسیس کردم که درون دومین شهر بزرگ ایرلند شمالی برگزار می‌شود. درون حوزه آرشیو هم خیلی علاقه‌مند هستم و هم کار نظری و هم عملی درون کشور‌های انگلستان و بریتانیا انجام داده‌ام.

این پژوهشگر بریتانیایی بیان کرد: نمی‌دانم ترکیب حضار درون این مراسم به چه ترتیب هست ولی حدس می‌زنم که بسیاری از شما دانشجو باشید. من می‌خواهم درون ابتدا یک سوالی را مطرح کنم، سوال من این هست که به چه دلیل یک دولت و حکومت سیاست فیلمسازی دارد؟

یکی از حضار درون جواب به سوال جان هیل گفت: دولت‌ها بر اساس سیاست‌ها و دلایل خودشان فیلمسازی می‌کنند. آنها دلایل دیگری هم ازبرای فیلمسازی دارند؛ به طور مثال درصورتیکه درون کشور ما فردی فیلمی مذهبی، اجتماعی، انقلابی یا … بسازد که این کلیپ‌ها بر مبنای حق هم باشد، دولت از ما حمایت می‌کند.

جان هیل ادامه داد: می‌خواهم اینجا یک سری موضوعات کلی را درمورد سیاست سینما مطرح کنم. اساس صحبت من درون رابطه با دو کشور انگلستان و ایرلند هست، ولی تلاش می‌کنم درون سطح کلی کشورها هم آن را مطرح کنم. سیاست‌ها درون کشورهای مختلف متفاوت هست، حکومت‌ها هرکدام بر اساس اولویت‌هایی که دارند ممکن هست به موضوعات خاصی بپردازند، بعضی به بحث اقتصادی، بعضی به بحث فرهنگی و بعضی هم به بحث‌های سرگرمی.

وی درون ادامه با اشاره به چشم‌انداز کلی از سنت‌های رایج سینمایی درون اروپا تصریح کرد: درون دوران قبل از جنگ جهانی دوم مثلا درون دهه ۲۰ میلادی ۹۰ درصد کلیپ‌ها آمریکایی بودند که این موضوع سبب شد درون انگلستان بخواهند واکنشی را درون برابر سیاست‌های هالیوود سازماندهی کنند. این حرکت درون آخر سبب شد که هر ساله این کار را تکرار کنند و یک بخشی از کلیپ‌های کشور خود را به تولید داخل اختصاص دهند، ولی دومین مرحله‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد مربوط به دوره رفاه‌طلبی هست.

این منتقد انگلیسی با بیان این موضوع که پس از جنگ جهانی دوم یک سری مباحث مطرح شد که به سینما به عنوان یک ارزش نگاه کنند، گفت: سومین دوره‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم پس از دوره ۷۰ میلادی هست که درغرب با قدرت گرفتن کشور آمریکا همزمان شد. صحبت‌هایم را با مثالی از کشور انگلستان ادامه می‌دهم، درون دهه ۲۰ آنها آمدند بحث سینمای ملی را مطرح کردند و گفتند که حتما یک بخشی از کلیپ‌های آنها درون سال باید تولید ملی باشد. این کشور درون ادامه هم به تهیه‌کننده‌ها ازبرای ساخت کلیپ‌هایشان وام‌هایی را اهدا کرد و به این شکل از فیلمسازهای ملی خود حمایت کردند. آنها با این کار حتی درآمد خود از این کلیپ‌ها را هم وارد چرخه تولید درون سینما کردند و درون ادامه هم به این رسیدند که این صنعت باید به صورت مستقل عمل کند و اصطلاحا روی پای خود بایستد.

وی اظهار کرد: می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که بازار سینما به معنای واقعی آزاد نیست. هالیوود به عنوان یک غول درون این حوزه همه چیز را درون دست دارد و سبب شده که کلیپ‌های ملی درون بریتانیا طی ۵۰ سال گذشته به پایین‌ترین تعداد خود برسد. درون انگلستان زمانی با این مقدار کاهش مواجه شدند، اجازه دادند پول‌هایی که درون سایت‌های شرط‌بندی به دست می‌آمد وارد تولید کلیپ درون سینمای ملی شود. اینکه بعضی می‌آیند و از این صحبت می‌کنند که سینما باید بدون حمایت خارجی درآمدزایی خودش را داشته باشد، تقریبا امری غیر ممکن هست.

جان هیل با اشاره به اینکه سینما را می‌توان از منظر دیگری هم نگاه کرد، ادامه داد: کلیپ آرشیوی عنوان دیگری هست که درون سینما وجود دارد و می‌تواند به ثبت سینمای ما درون تاریخ کمک کند، موضوعی که سبب می‌شود خیلی از کشورها ازبرای تبدیل کلیپ‌های قدیمی خود به کلیپ‌های تازه خرج کنند. درون واقع نظر من این هست که به عنوان یک بیان ملی باید به سینما نگاه کنیم و بگوییم و به این فکر کنیم که انعکاس کشور ما درون کلیپ‌ها هم دیده می‌شود.

این منتقد انگلیسی با بیان اینکه درون خیلی از کشورها کلیپ و سینما را از سایر شکل‌های هنری متفاوت و مجزا نمی‌دانند، گفت: درون خیلی از کشورها مانند فرانسه سینما را لزوما یک هنر نمی‌دانند و از جنبه سرگرمی به آن نگاه می‌کنند. نظر من بر خلاف این کشورهاست، من معتقدم ما باید سینما را به عنوان یکی از شکل‌های هنری بشناسیم.

وی درون قسمت بعدی صحبت‌هایش به سیاست‌گذاری‌های مالیاتی که درون صنعت سینما ایجاد می‌شود اشاره کرد و گفت: درون دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی این مساله خیلی نمود پیدا کرده بود که رقم‌های زیادی هم درون آن جمع آوری می‌شد. درون بریتانیا این مبلغی که از مالیات‌ها کسب می‌شود بسیار بیشتر از درآمدی هست که از طریق سایت‌های شرط‌بندی به دست می‌آید. درون گذشته می‌گفتند کلیپ چه مقدار سود داشته ولی الان می‌گویند تاثیر اقتصادی فیلمسازی چقدر هست و یک کلیپ چقدر منجر به پیشرفت اقتصادی درون کشور سازنده شده هست. همین مساله سبب شده کشورهای مختلف بر درآمدهای مالیاتی تاکید بیشتری داشته باشند.

جان هیل با اشاره به اینکه تنها نباید به این شیوه درآمدزایی درون سینما اکتفا کرد، گفت: شکل‌گیری این سیاست‌ها ازبرای این بود که منبع ها لازم را ازبرای ساخت کلیپ درون کشور خود به وجود بیاورند، ولی الان باید شرایط به شکل‌ای شود که یک فیلمساز خارجی بتواند درون کشوری که می‌خواهد کلیپ بسازد. درون اروپا هر فیلمی که قرار هست ساخته شود، ابتدا یک تست فرهنگی از کارگردان می‌گیرند و پس درصورتیکه با سیاست‌های آن ها یکسان بود به وی کلیپ اجازه ساخت می‌دهند.

این نویسنده انگلیسی با ارائه مثالی بیان کرد: کن لوچ که مشهورترین فیلمساز بریتانیایی حال حاضر هست می‌خواست فیلمی را با عنوان «بادی که درون مرغزار می‌وزد» درون ایرلند بسازد و تلاش کرد منبع ها مالی را از کشورهای مختلف فراهم کند. خیلی‌ها فکر می‌کردند که این کلیپ ایرلندی هست ولی این کلیپ کاملا یک تولید اروپایی بود. نکته بعدی این هست که درون بریتانیا درصورتیکه بخواهیم فیلمی را بسازیم باید ۱۶ شرطی را که انتخاب شده رعایت کنیم. این شرط‌ها ترکیبی از محتوا و تولید هست که یک فیلمساز ازبرای ساخت کلیپ درون این کشور باید آن را رعایت کند.

وی ادامه داد: لازم هست این را بگویم که درون کشورهای آمریکا و ژاپن این سیاست‌ها شکل محدودی دارد ولی درون کشور فرانسه به این سیاست‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند، ولی درون آخر می‌خواهم یک سری سوال مطرح کنم که قصد پاسخگویی به آنها را ندارم. نخستین سوال من این هست که دولت چطور باید از لحاظ فرهنگی و اقتصادی از سینما حمایت کند؟ سوال بعدی من این هست که چه سیاست‌هایی به سینما کمک بیشتری می‌کند و درون واقع موثرتر هست؟ سوال آخری که می‌خواهم مطرح کنم این هست که به چه دلیل این حمایت‌ها و موضوعات مربوط به آن اهمیت دارد؟

جان هیل درون قسمت بعدی این نشست با بیان این موضوع که درون سینما باید به اقلیت‌ها و فیلمسازان خانم هم توجه کنیم، تصریح کرد: ما باید کمک کنیم تا سینما درون سطح جهان هم شناخته شود. من سینما را هم مبحثی فرهنگی می‌دانم و هم هنری و تا اندازه‌ای سرگرمی. فیلمسازهای ایرانی بزرگی بوده‌اند که سینمای جدیدی را ارائه کردند، سینمایی که باید از دولت ازبرای حمایت از آنها تشکر کنیم.

وی درون آخر با بیان اینکه صحبت درمورد بحث سیاست‌گذاری درون سینما چندان جذاب نیست، گفت: امیدوارم درصورتیکه درون جمع شما فیلمسازهای جوانی وجود دارند، صحبت‌هایم سبب شود تا کمی به فضای سیاسی که درون آن کار می‌کنند هم فکر کنند. به نظرم درصورتیکه سبب شده باشم تا کمی به این موضوع فکر کنید موفق شده‌ام.

جشنواره‌ها می‌توانند محل تقاطع سینمای داخلی و خارجی باشند

ماریکه دوالک مهمان بعدی این نشست بود که صحبت‌هایش را اینگونه شروع کرد: من هم تشکر می‌کنم که از من دعوت کردید تا درون این مراسم حضور داشته باشم. من می‌خواهم بر خلاف جان کمی جزئی‌تر به جشنواره‌ها و نقاط تداخل آنها بپردازم. به نظر من جشنواره‌ها، محلی هستند ازبرای نمایش سینمای جهان. البته درون این جریان مشکلاتی هم داریم، به طور مثال درون بعضی اوقات می گوییم بودجه کمی داریم و همه این ها سبب می شود که نتوانیم شکل پایداری به سینمای خودمان دهیم.

وی افزود: درون واقع این نگاه تاریخی به جشنواره‌ها ازبرای محل نمایش کلیپ و مسیر شکل‌گیری آن  با مفاهیمی که جان درمورد سیاست‌گذاری سینمایی مطرح کرد، دو خط موازی هست. درون طول چند دهه‌ای که از حیات جشنواره‌ها می‌گذرد، این رویداد سبب شده تا مسیری کوتاه ازبرای رسیدن به سینمای جهانی ایجاد شود. به نظر من جشنواره‌ها می توانند محل تقاطع سینمای داخلی و خارجی باشند.

دووالک درون ادامه صحبت های خود درون این نشست تصریح کرد: فضای کلی و فرهنگی جشنواره‌ها درون کشورهای مختلف متفاوت هست و درون واقع نمی‌توانیم بگوییم درون همه کشورها جشنواره‌ها به طور یکسان عمل می‌کنند. شرایط بومی درون جشنواره‌های مختلف، متفاوت هست. خیلی از موثرترین جشنواره‌ها درون اروپا و جهان غرب هستند و به همین دلیل کلیپ‌هایی که درون این جشنواره‌ها حضور دارند می‌توانند از سکوی پرتابی که ازبرای آنها ایجاد می‌شود استفاده کردن کنند. درصورتیکه به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، کلیپ‌های هنری که درون این چرخه نمایش درون جشنواره‌های خارجی گنجانده می‌شوند، می‌توانند خیلی خوب از این فرصت ازبرای مطرح کردن کلیپ خود استفاده کردن کنند.

برگزاری ۱۲۷ جشنواره درون یک کشور کوچک اروپایی

وی با بیان مثالی درمورد جشنواره‌هایی که درون کشور هلند برگزار می‌شود، گفت: مثالی را می خواهم از کشور هلند بیان کنم؛ می‌توانید حدس بزنید چند جشنواره درون این کشور کوچک اروپایی برگزار می‌شود؟ ۱۲۷ جشنواره درون این کشور برگزار می‌شود که البته به نظرم خیلی زیاد هست. ۳۳ جشنواره از این تعداد هر سال از حمایت دولت هلند ازبرای برگزاری جشنواره‌ها وام می‌گیرند و باقی این جشنواره‌ها هم ازبرای برگزاری از اسپانسرهای داخلی و فروش بلیت استفاده کردن می‌کنند. خودتان می‌توانید حساب کنید که ۷۵ درصد این جشنواره‌ها توسط وزارت ارشاد هلند حمایت نمی‌شوند. درون کشورهای دیگر هم معمولا به همین صورت هست و از میان جشنواره‌های مختلفی که برگزار می‌شود تعداد اندکی مشهور هستند.

درون آخر این نشست، مراسم رونمایی از کتاب «دولت‌ها چگونه به سینما کمک می‌کنند؟» با حضور مسعود نقاش‌زاده معاون مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همچنین برگزارکنندگان این جلسه برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *