غرب‌گرایی افراطی شاه ایده جابجایی روزهای تعطیلات هفتگی را رقم زد / فتاوای امام(ره) برگرفته از فضای انقلاب اسلامی بود- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا تاریخ انقلاب اسلامی ایران شاهد بروز و ظهور عالمان و نخبگانی بود که به تبعیت از آموزه‌های دین و همنشینی با برترین نخبگان شیعه، درون مسیر اعتلای میهن اسلامی‌مان، دست به مجاهدت‌های علمی و سیاسی فراوانی زدند. 

آیت‌الله سید باقر میردامادی از جمله این عالمان بزرگوار هست. وی متولد ۱۳۱۵  و از شاگردان امام خمینی(ره) و آیت‌الله بروجردی محسوب می‌شود. از جهت نسبی، نَسب ایشان به سادات میردامادی اصفهان و نجف‌‌آباد می‌رسد، همین نسبت موجب شد تا کتاب «فقیه آزاده» را درون شرح احوال آیت‌الله میرزا هاشم میردامادی نجف آبادی بنویسد؛ شخصیتی مبارز و مفسر که جد مادری رهبر معظم انقلاب هست. دروس مقدماتی و سطح را درون اصفهان درون محضر اساتیدی همچون حاج آقا رحیم ارباب گذراند و درون سال ۱۳۳۰ به قم آمد تا از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله بروجردی، امام خمینی، مرعشی نجفی بهره‌مند شود. ایشان به مدت وقت ۱۲ سال نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله نوری همدانی درون استان تهران هستند.

ازبرای مصاحبه با این شاگرد امام خمینی و آیت‌الله بروجردی به حسینیه همدانی‌های تهران رفتیم. حسینیه‌ای که دفتر نمایندگی آیت‌الله نوری همدانی نیز درون آنجا مستقر هست. 

مشروح گفت‌وگو با آیت‌الله میردامادی را درون ادامه بخوانید.

* از نظر شما با اهمیت‌ترین معضل کشور درون وقت پهلوی چه مسئله‌ای بود که سبب قیام امام خمینی(ره) علیه رژیم وقت آن وقت شد؟

از آنجایی که سلاطین گذشته ما تحت سلطه غرب قرار داشتند،‌ مقداری از رویکرد کشورمان را به سوی مضامین غربی سوق دادند. بنابراین اکثر این سلاطینی که درون ایران زندگی می‌کردند یا مسلمان نبودند و یا درصورتیکه مسلمان بودند، افرادی غیر متعهد بودند.  معمولاً سلاطین ما جذب غرب شدند و تقریباً فرمان‌بر آن‌ها بودند. به این معنی عاملی که کشور ما را درون سده‌های گذشته قبل از انقلاب اسلامی راهنمایی می‌کرد، کشورهای غربی بودند.

 امام خمینی درون زمانی که درون قم حضور داشتند، همزمان با حیات آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری و آیت‌الله حسین بروجردی  بود. این دو عالم بزرگوار به همین دلایلی که عرض کردم مخالف حکومت پهلوی بودند. حتی آیت‌الله حائری از مخالفان سرسخت برنامه‌های رضا پهلوی بود. رضاشاه کسی بود که عزاداری اباعبدالله(ع) را مخالف قانون می‌دانست و به صورت رسمی روضه‌های امام حسین(ع) را تعطیل کرد. درون مساجد را بست. وی رسماً مخالف روحانیت بود و عمامه را از سر آن‌ها بر می‌داشت و می‌گفت درصورتیکه تمایل به عمامه دارید،‌ باید درون دستگا‌ه‌های دولتی حضور یابید و آزمون دهید. به این معنی روحانیت را جزو کارهای اداری قرار داده بود. درون آن وقت تعداد زیادی از علمای ما را به شهادت رساندند.

فتاوای امام برگرفته از فضای انقلاب اسلامی بود

آقای خمینی درون آن وقت یک طلبه مدرس، فیلسوف، حکیم و صاحبنظر بودند،‌ ولی به احترام آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی به عنوان مدیران حوزه علمیه، مقداری سکوت می‌کردند. آقای خمینی درون وقت پهلوی هم آن مغز انقلابی و روحیه انقلابی را داشت. حتی فتاوای ایشان برگرفته از فضای انقلاب اسلامی بود. معتقد بود این کشور یک کشور اسلامی هست و باید حکومت آن اسلامی شود.

ولی پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، امام(ره) مرجع تقلید شد، رساله هم نوشت و جمع زیادی مقلد ایشان شدند. از آن پس رسماً با دولت مخالفت می‌کرد و با نقاط ضعف آن‌ها مخالفت شدید به عمل آورد و عملاً به آن‌ها اعتراض می‌کرد. با وجود آنکه خون‌های زیادی ریخته شد و حیثیت افراد لطمه دید، امام دست از مبارزات خود برنداشت و استقامت کرد و فرمود شیعه باید با دستگاه‌های ظلم و کفر مانند امام حسین(ع)‌ مبارزه کند.  درون نتیجه انقلاب پیروز شد.

انقلاب اسلامی صرفاً جنبشی مردمی نبود 

بنابراین اساس انقلاب، اسلامی هست و نمی‌توان گفت صرفاً جنبشی مردمی هست و خدا درون آن نعوذاً‌ بالله دخلی ندارد. هر کجا ظلمی باشد، بر اساس قاعده الهی درون آخر باید برچیده شود. درون دوران پهلوی شاه ایران از ریشه به فساد گرایش داشت نه اینکه مردم اینگونه باشند.

غرب‌گرایی افراطی شاه ایده جابجایی روزهای تعطیلات کشور را رقم زد

* پس اساس فساد شاه را برگرفته از همان روحیه غرب‌گرایانه وی می‌دانید؟

همین طور هست. سیاست شاه به شکل‌ای بود که کم کم مردم را به سمت فرهنگ فاسد غرب سوق می‌داد و این مسأله به دلیل گرایش غرب‌گرایانه وی بود. درون وقت شاه کارهای عجیب و غریبی درون سال‌های پایانی حکومت محمدرضا شاه انجام می‌شد. وی حتی بنا داشت تعطیلی روز جمعه را بردارد، همان روزی که ادای نماز آن ازبرای همگان واجب هست و به جای آن روز یکشنبه را تعطیل رسمی کشور کند. بهانه‌اش این بود که ما چون ارتباط سیاسی با غرب داریم، باید تابع آنها شویم نه آن‌ها تابع ما. درصورتیکه حکومت آن‌ها ادامه می‌یافت، قطعاً ایران تبدیل به یکی از کشورهای لامذهب می‌شد. لذا باید گفت غرب‌گرایی افراطی شاه بهانه جابجایی روزهای تعطیلات کشور را تقویت کرد.

بنا داشت تعطیلی روز جمعه را بردارد، همان روزی که ادای نماز آن ازبرای همگان واجب هست و به جای آن روز یکشنبه را تعطیل رسمی کشور کند. بهانه‌اش این بود که ما چون ارتباط سیاسی با غرب داریم، باید تابع آنها شویم نه آن‌ها تابع ما.

 

 

 

 

 

بعضی روحانیون گرچه اشرافیت دارند ولی اکثراً ساده‌زیستند

* درون حال حاضر این شبهه میان مردم مطرح هست که انقلابی که با شعار عدالت خود را به جهانیان معرفی کرد، چطور شد که اشرافیت و بی‌عدالتی رویه رفتاری بعضی از مسئولان نظام و حتی بعضی اقشار روحانیت شد؟

روحانیت هم مانند سایر اقشار مورد آسیب هستند. گاهی درون یک تشکیلات افرادی یافت می‌شوند که به طور بایسته و شایسته پایبند به ارزش‌ها نیستند. درون واقع درون هر جامعه‌ای یکسری افراد خوب، متدین و پاک وجود دارند و درون مقابل این‌ها افرادی نالایق و ناشایست هستند که وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند کما اینکه ابتدای انقلاب نیز اینگونه بود. بعضی روحانیونی که مُلبس به پوشش روحانیت بودند، با اینکه ظاهراً روحانی بودند و درون میان مردم وجهه‌ای داشتند، اصلاً با انقلاب موافق نبودند و حتی با امام تقابل کردند. به این معنی خط‌ها دو تا شد.  شیطان هم دشمن بزرگی هست، انسان‌ها را به عناوین مختلف فریب می‌دهد. ممکن هست میان روحانیون افرادی باشند که وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند، منکر این مطلب نمی‌شوم، چون داریم مشاهده می‌کنیم. ولی زیاد نیستند. بیشتر این مطالب شایعاتی هست که مخالفان روحانیت ایجاد می‌کنند. یک چیز کوچکی را بزرگ می‌کنند. مثلاً درصورتیکه چنانچه یک روحانی، مبارز و انقلابی باشد، امافرزند نابابی داشته باشد، نباید هر دو را با یک چوب بزنیم. همچنان که فرزندان بعضی ائمه(ع) گاهی با خود امام مخالفت می‌کردند. 

* اکنون ناگزیر کشور با چالش‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. خب درون چنین شرایطی به صورت طبیعی ما مردم با چالش‌های رفتاری مواجه می‌شویم. شما به عنوان کسی که از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی درون جریان فرصت‌ها و تهدیدات متعدد بوده‌اید، مسیر عبور از مشکلات فعلی را درون چه نکاتی می‌دانید؟

دشمنان همان طور که با انقلاب ما درون قالب کودتا مبارزه کردند و پس از آن جنگ ۸ ساله بر ما تحمیل کردند، اکنون نیز همین رفتار خصمانه را دارند.  همواره کفر و ایمان با یکدیگر مقاومت داشتند. به طور طبیعی کسانی که با آن‌ها درون بیفتند، کارها دچار اختلال می‌شود و به طور عادی جلو نمی‌رود و درون نتیجه مردم را با نارضایتی مواجه می‌کند.

زمانی درون یک کشوری جنگ اتفاق بیفتد و دشمنان با وی درون بیفتند، به طور طبیعی مشکلاتی پیدا می‌شود و کار روی جریان عادی و معمولی جلو نمی‌رود. از این جهت با افزایش مشکلات اقتصادی و مالی، نارضایتی‌هایی از سوی مردم اتفاق می‌افتد.  جنس‌ها گران می‌شود، مشکلات مردم زیاد می‌شود. بعضی خانواده‌ها دچار مصیبت می‌شوند. این یک امر طبیعی هست که همواره درون تمام دوران‌های تاریخ جریان داشته هست. درون دوران پیامبران و ائمه همین روال هم بوده هست. امام را زندانی می‌کردند و شیعیانِ ایشان را می‌کشتند. ازبرای رسیدن به عمل خوبی(آینده مطلوب) احتیاج به گذشتن از مال و جان هست. این یک قاعده درون تمام کشورهاست. 

خداوند درون مشکلات معیشتی دعوت به صبر می‌کند

ولی درون چنین شرایطی دین مقدس اسلام سفارش به صبر و تحمل کرده  هست. چون می‌گویند دشمنان با شما مبارزه می‌کنند و طبیعتاً زمانی انسان دشمن پیدا کرد، مشکلات داخلی هم پیدا می‌کند و درون نتیجه دچار گرفتاری می‌شود. بنابراین اسلام به دلیل دشمنانی که دارد، با مشکلات همراه هست. درون چنین فضایی احتیاج به همیاری، صبر، مقاومت، مبارزه و جهاد با دشمن هست. بهشت را خداوند مجانی به کسی نمی‌دهد بلکه باید قیمت آن را پرداخت کرد. خداوند درون قرآن می‌فرماید: «إنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ؛ خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (درون برابرش) بهشت ازبرای آنان باشد». قیمت بهشت چیست؟ مقاومت کردن، گذشت داشتن،‌ صبر داشتن و مقداری قناعت کردن. چون خیلی لوازم را از خارج می‌آورند. زمانی از خارج آوردند، (دشمنان)‌ آن را گران می‌کنند تا مردم را درون فشار بگذارند.  

بنابراین انقلاب مسئله‌ ساده‌ای نیست بلکه عرصه آزمون هست. خداوند درون قرآن می‌فرماید وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ؛ به این معنی ما به طور قطع شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى آزماییم. و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان نوید ده». 

صبر به این معنی ساختار ایمانی خود را حفظ کنیم / به واسطه یک دزد همه را متهم نکنیم

همین گرانی فعلی (هرچند بر اساس عداوت‌ها و بی‌تدبیری‌ها باشد) یک نوع آزمون هست. بالاخره زندگی بالا و پایین دارد، گاهی بازار گرم و گاهی سرد هست. باید ببینیم ما درون قبال این قضیه چه رفتاری باید داشته باشیم. همچنان که خداوند یک خانواده را با مسائل مختلف امتحان می‌کند،‌ درون سطح کلان و اجتماعی هم مورد آزمون قرار می‌دهد. یک دفعه می‌بینی یک دزد و اختلاس‌گر به بیت‌المال مسلمین دستبرد می‌زند، یک دفعه می‌بینید احتکار صورت می‌گیرد،‌ دفعه دیگر فروشندگان کم‌فروشی می‌کنند و یا دشمنان تحریم می‌کنند. خب درون این صورت بهترین کار صبر هست؛ البته صبر به این معنا نیست که اقدامی صورت نگیرد بلکه باید مطالبات هم شدت بگیرد ولی نه به صورتی که دین و ایمان افراد به واسطه فشارهای اقتصادی مورد لطمه قرار گیرد. صبر به این معنی ساختارهای ایمانی و تقوایی خود را حفظ کنی و درون این فضای مطلوب به مطالبه‌گری بپردازی. ان‌شاءالله درون پرتو این صبر ریشه این دزدان هم کنده شود. الان درصورتیکه یک دزد هم درون مملکت پیدا شد، آدم نباید بگوید مملکت شده مملکت دزدها. همه را نباید متهم کرد. درصورتیکه یک عمامه‌داری کار خلافی انجام می‌دهد، نباید گفت تمام عمامه‌دارها دزد هستند. درصورتیکه یک قاضی کج‌رفتاری کرد، نباید تمام قاضی‌ها را متهم به کج‌رفتاری کرد. 

انتهای‌پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *