یادداشت| نگاهی گذرا به سی و هفتمین جشنواره کلیپ فجر- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

خبرگزاری تسنیم- نفیسه ترابنده:

جشنواره کلیپ فجر بی‌شک با اهمیت‌ترین رویداد سینمایی کشور  و درون واقع ویترین سینمای ایران می‌باشد، محملی که از سویی فرصتی هست ازبرای  تعامل نظر هنرمندان و نمایش کلیپ‌هایی که یک سال آینده سینمای ایران را از نظر اقتصادی، فکری و فرهنگی رقم خواهند زد و از سوی دیگر مجموع کلیپ‌های مسیر یافته به جشنواره برآورد و تحلیل کلی از جریان فیلمسازی کشور را درون سالی که گذشت ارائه می‌کنند و درون یک کلام جشنواره فجر بزنگاه مهمی ازبرای رشد اقتصاد سینما و آسیب شناسی محتوایی آن هست از این رو نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

این فستیوال بزرگ ملی امسال سی و هفتمین دوره خود را پشت سرگذاشت. درون جشنواره امسال شاهد دو روز تعطیلی به خاطر ایام سوگواری بودیم که تا به‌حال به این شکل درون جشنواره اتفاق نیفتاده بود. درون سی و هفتمین جشنواره کلیپ فجر ۴۰ کلیپ بلند سینمایی،۴ کلیپ کوتاه،۴ مستند و ۳ انیمیشن به نمایش درون آمدند. درون این مطلب تلاش شده فیلمهای جشنواره امسال به صورت کلی مورد تحقیق قرار گیرند تا بفهمیم جشنواره امسال چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ فنی تا چه حد به مطلوب یک سینمای ایرانی اسلامی نزدیک شده هست. گفتنی هست این مطلب قبل از اهدای جوایز این جشنواره نگاشته شده هست.

تنوع ژانر و درخشش فیلمسازان جوان

درون میان کلیپ‌های بلند سینمایی ما شاهد تنوع ژانر هستیم؛ از درام و کمدی گرفته تا سورئال، اکشن و حتی نوآر. امسال نیز جوانان درون کنار بزرگان این حرفه قدرت نمایی کرده و حتی گاه از آنها پیشی گرفته اند، درون کنار آثار ضعیف فیلمسازان باتجربه ای چون رسول صدرعاملی، کیومرث پوراحمد، فریدون جیرانی و حتی پرویز شهبازی و علیرضا رئیسیان جوانان تازه نفسی چون محمد حسین مهدویان، نیما جاویدی، مهدی جعفری و میلاد صدرعاملی آثاری قابل قبول ارائه کردند. همچنین امسال فیلمسازان زن نیز حضور پررنگی داشتند ؛ مونا زندی حقیقی،یلدا جیلی،آزیتا موگرینی و نرگس آبیار از جمله چهره های زن حاضر درون جشنواره امسال هستند که بی‌شک نرگس آبیار با کلیپ جسورانه و تحسین برانگیز«شبی که ماه کامل شد» از بقیه یک سروگردن بالاتر قرار دارد.

درون جشنواره امسال درون کنار آثار قوی و درخور اعتنایی چون قصر شیرین، قسم، شبی که ماه کامل شد، ماجرای نیمروز؛رد خون، سرخ پوست، بیست و سه نفر و غلامرضا تختی که مخاطب را راضی از سالن سینما بیرون فرستاده‌اند کلیپ‌هایی چون پالتو شتری، آشفته گی، خون خدا، مسخره باز و ناگهان درخت هم به نمایش درون آمدند که بیشتر بر نمایش جهان شخصی فیلمساز تکیه داشتند و نتوانستند چندان با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

موضوعات مختلف دستمایه کلیپ‌های سی و هفتمین جشنواره کلیپ فجر

از لحاظ محتوایی باید گفت موضوع یک کلیپ درجشنواره کلیپ فجر می تواند یک موضوع خانوادگی، یک موضوع سیاسی، اجتماعی، تاریخی، ملی و… باشد ولی با اهمیت این هست که این موضوع چقدر توانسته نسبت با جامعه ایرانی،‌ مشخصه‌ها یا مولفه‌های ایرانی را درون نسبت با استاندارهای سینما حفظ کند. درون جشنواره امسال نیز مانند سالیان گذشته موضوعاتی چون عشق، خانواده، غیرت، قصاص، خیانت و اعتیاد مورد توجه فیلمسازان بوده‌اند؛ کلیپ‌هایی چون«یلدا»، «جان دار» و «جمشیدیه» به سراغ خیانت رفتند، «متری شش و نیم» و «خون خدا» از اعتیاد و معضلات آن گفتند، «آشفته‌گی»،«ایده اصلی»،«مردی بدون سایه»،«نگهان درخت» و «تیغ و ترمه»روایتگر خیانت درون زندگی زناشویی بودند، کلیپ«بنفشه آفریقایی» با بدعتی تازه درون رابطه ها زناشویی درون پی تخریب مفهوم غیرت بود، درون کلیپ‌های «سال دوم دانشکده من» و «طلا» جوانان درون خانواده های فروپاشیده به حال خود رها شده بودند، کلیپ‌های«درخونگاه»، و «ناگهان درخت» با غرض ورزی خاصی درون پی سیاه نمایی از دوران پس از انقلاب و دهه ۶۰ بودند و کلیپ‌های«معکوس» و «سال دوم دانشکده من» با آخر بندی بدون منطق و گل و بلبلی خود مخاطب را شگفت‌زده کردند.

جمع‌بندی

درون آخر باید گفت جشنواره کلیپ فجر باید از یک سری استانداردهای سینمایی برخوردار باشد، مخاطبان خاص سینما که گاه صف‌های طولانی را درون انتظار دیدن یک کلیپ تحمل می‌کنند به چه دلیل باید شاهد کلیپ‌های ضعیف و سطحی باشند که بعضاً آنها را به یاد فیلمفارسی بیندازد؟به چه دلیل هم اکنون بعضی فیلمسازان به خود اجازه می دهند تصویری وقیح و بی بندو دفعه از رابطه ها شخصیت‌ها نمایش دهند؟ همچنین جشنواره کلیپ فجر به عنوان با اهمیت ترین رویداد فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران همچون سایر قسمت ها و ارگان های این نظام باید دارای یک سری اهداف و چشم اندازهایی باشد که درون راستای پیشبرد اهداف نظام، حرکت کند ولی چه درون جشنواره امسال و چه سال های گذشته اینگونه نبوده هست. به چه دلیل باید هم اکنون آثاری درون این جشنواره به نمایش درآیند که با اهداف خاص سیاسی فضای جامعه درون دوران پس از انقلاب را سیاه و تیره نشان دهند؟؟ به چه دلیل به فیلمسازان مسئله دار بازهم اجازه ساخت کلیپ داده می شود؟؟و صدها سوال بی جواب دیگر که موجب می شود کلیپ‌های ارزشی و همسو با سیاست‌های انقلاب و نظام چون«بیست و سه نفر»،«شبی که ماه کامل شد»،«ماجرای نیمروز»  به تعداد انگشتان دست نیز نرسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *